Ολοκληρωθηκε ο κύκλος των Σφηττείων 2011 στο Κορωπί, με πλούσιες εκδηλώσεις που καταγράφονται στις κορυφαίες της πορείας του θεσμού των Σφηττείων από την ίδρυσή τους.

Βέβαια τα “Σφήττεια” από την δημιουργια τους (2005) μέχρι σημερα έχουν καταδείξει εξαιρετικές εθιμικές εκδηλώσεις, όπως ο «Μεσογείτικος Γάμος» σε κείμενα του Γιάννη Πρόφη, η οποία θεωρείται ως η κορυφαία εκδήλωση.


kapi-xorodiaΗ τρίτη ποδηλατοπορεία, που εντάχθηκε στα Σφήττεια 2011, ανέσυρε μία παλιά αγάπη του ανθρωπου για το ποδήλατο, αλλά και την επιθυμία του για αναβαθμισμένη ποιότητα ζωης.

Αναδείχθηκε όμως και η απαίτηση δικαιωμάτων των ποδηλατών στην χρήση των δρόμων της πόλης.

Η ποδηλατοπορεία λοιπόν κατεληξε στο προαύλιο του 1ου Γυμνασίου και όλοι μαζι· ποδηλάτες και πεζοί συμμετείχαν στην εκδήλωση της αναβίωσης ενός παλαιού μεσογείτικου εθίμου· της φωτιάς «Σιν Μελέτη».

Όπως συνηθίζεται, στις τελευταίες ποδηλατοπορείες, δημοτικό όχημα με τον αντιδήμαρχο Θ. Γρίβα, το δημοτικό υπάλληλο και εθελοντή Σπ. Κοσμά και οχήματα της Εθελοντικής Ομάδας Δήμου Κρωπίας με τους εθελοντές Δ. Σιδέρη και Θ. Θεοδωρόπουλο είχαν τη ευθύνη του προσωρινού αποκλεισμού δρόμων και της εποπτείας της ασφαλούς διεξαγωγής της ποδηλατοπορείας.

Επικεφαλής της πορείας, οι πρωτεργάτες της πρώτης ποδηλαποπορείας, δημοτικοί σύμβουλοι και άλλοι εθελοντές-ποδηλάτες, ενώ ο Δήμαρχος τους περίμενε στο χώρο του 1ου Γυμνασίου, όπου κατέληγε η πορεία.

Ενα πρωτόγνωρο ανθρώπινο μωσαϊκό όλων των ηλικιών - ποδηλάτες πλημμύρισαν τους δρόμους.

Όπως είπαν οι οργανωτές, όλα πλέον είναι ώριμα, για την ανοιχτή συνέλευση όλων αυτών των ανθρώπων και τη δημιουργία ομάδας έργου για την προώθηση της δημιουργίας ποδηλατόδρομου στο Κορωπί.


Με την είσοδο των ποδηλατών στο προαύλιο του 1ου Γυμνασίου Κορωπίου ξεκίνησε η εκδήλωση αναβίωσης του εθίμου της φωτιάς. Η φωτιά είχε αρχίσει να ανάβει από τα Σώμα Ελλήνων Προσκόπων και το Σώμα Ελληνίδων Οδηγών του Κορωπίου που είχαν αναλάβει αυτή την αποστολή μετά από 40 και πλέον χρόνια. Οι εισηγητές της Οργανωτικής Επιτροπής της Σφηττείων (Βάσω Κιούση, Τάκης Πρόφης, Γωγώ Σταθάκη κα.) και τα μέλη του «Σφηττού» είχαν φροντίσει να αναπτυχθεί μια μεγάλη συντροφιά Κορωπιωτών γύρω από την φωτιά που άκουγαν με προσοχή το ιστορικό του εθίμου και τις συμβολικές έννοιες που «ακολουθούν» το έθιμο.

Στην εισήγησή της, η Γωγώ Σταθάκη, μέλος του Πνευματικού Κέντρου, αναφέρθηκε στο άναμμα της φωτιάς υποστηρίζοντας ότι είναι ένα έθιμο, ειδωλολατρικό, σχετιζόμενο με τη γιορτή του ηλιοτροπίου (αλλαγή πορείας του ήλιου). Η προχριστιανική αυτή γιορτή διατηρήθηκε και στα χριστιανικά χρόνια και συνεχίσθηκε, παρά την καταδίκη της (σ.σ από την «εν Τρούλλω» Πενθέκτης Οικουμενική Σύνοδο περί χριστιανικού προσδιορισμού της ηλικίας του κόσμου) γιατί και τις ρίζες της είχε βαθιά και κάποια ψυχαγωγία έδινε στον κόσμο της υπαίθρου.

Επέμεινε όμως στην συμβολική έννοια του “καθαρμού”, που έχει η φωτιά αυτή, όπως όλες οι φωτιές (ακόμη και με τη χριστιανική αντίληψη), και που έφτασε να γεννάει την πίστη ότι, αν αναφτεί σ‘ ένα ξάγναντο, μπορεί να επιδράσει ευεργετικά σ’ όλη την περιοχή που φωτίζει...


pidima Και η Βάσω Κιούση αναφέρθηκε στους συμβολισμούς και τη σημασία του εθίμου. Αν θυμηθούμε είπε, την ανάλογη αρχαία φράση “Έφυγον κακόν, εύρον άμεινον”, καταλαβαίνουμε την αρχική σημασία του πηδήματος των φωτιών: να καθαρθούν δηλαδή με τη δύναμη της φωτιάς οι άνθρωποι και απαλλαγμένοι από κάθε κακό να μπουν καθαροί και ακμαίοι στη νέα περίοδο του χρόνου.



Ο Τάκης Πρόφης διάβασε κείμενο του κορωπιώτη ζωγράφου και λαογράφου Γιάννη Πρόφη για την ιστορία του εθίμου στο Κορωπί. Στο κείμενο αναφέρεται ότι το έθιμο στα Μεσόγεια είχε κυρίως ψυχαγωγικό χαρακτήρα παρά θρησκευτικό. Τη δεκαετία του ‘60 έσβησε το έθιμο στο Κορωπί με την αλλαγή των όρων κοινωνικής, οικονομικής και οικιστικής ανάπτυξης. Ο Τ. Πρόφης έκλεισε τις εισηγήσεις της εκδήλωσης με την εξήγηση της λεγόμενης αρχής της Ινδίκτου (1η Σεπτεμβρίου) ενώ προέβη σε πολλές ιστορικές παραπομπές στον τρόπο με τον οποίο καθιερώθηκαν οι χρονολογίες και τα εορτολόγια.


Ας ανάψει λοιπόν η φωτιά!

Όλες οι ηλικίες εκπροσωπήθηκαν στο πήδημα της φωτιάς. Προτροπές αλλά και δισταγμοί ξεπεράστηκαν και μικροί μεγάλοι, βουλευτές, δημοτικοί σύμβουλοι, πρόεδροι και μέλη συλλόγων, τίμησαν υπέρ του δέοντος το έθιμο.


Ας αρχίσουν οι χοροί

Τη σειρα του είχε το κλαρίνο με τον Κώστα Πιστόλη και το νταούλι με τον Γιώργο Γκίκα, που άρχισαν να βγάζουν τις νότες τους γλυκά. Τις νότες συνόδευσε η χορωδία του ΚΑΠΗ και το χορό έσυρε η χορευτική ομάδα του Πνευματικού Κέντρου.

Οπως ήταν φυσικό, ο κύκλος εγινόταν ακομα πιο μεγάλος...

Ο χορός ανήκει στις σημαντικότερες κοινωνικές εκδηλώσεις του ανθρώπου και συνδέεται άμεσα με την ιστορία, τον πολιτισμό και την εξέλιξη μιας κοινωνίας Ο παραδοσιακός χορός, εκτός από ψυχαγωγία και καλλιτεχνική δημιουργία, ήταν και μέσο διαπαιδαγώγησης, διότι λειτουργούσε ως μέσο μύησης στο σύστημα των συλλογικών παραστάσεων, πολιτιστικών αξιών και κοινωνικών συμβόλων.

Ο χορός αποτελεί μια από τις βασικότερες εκφράσεις της λαϊκής μας παράδοσης και άρα της εθνικής μας ταυτότητας. Ο χορός δεν αποτελεί μόνο ένα μεγάλο πολιτισμικό κεφάλαιο για τη χώρα, αλλά εξακολουθεί να είναι και μια ευχάριστη έκφραση της κοινωνικότητάς μας! εξήγησε η Βάσω Κιούση.

Μεσο

Μεσογείτικα κρασιά που προσφέρθηκαν ήταν από τον Αγροτικό Συνεταιρισμό Κορωπίου ενώ εθελόντριες του Δήμου και του Νομικού Προσώπου Σφηττός προσέφεραν εδέσματα και λιχουδιές της μεσογείτικης κουζίνας.

Αφήστε σχόλιο...

Προτεινόμενο Video

Επισκέπτες σε σύνδεση

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 336 επισκέπτες και κανένα μέλος