Εγκαινιάσθηκε στο Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης, στην Παιανία, η έκθεση φωτογραφίας της ζωγράφου Αμαλίας, με θέμα «Το ιερόν στη μελωδία του χρώματος», αφιερωμένο στις ναϊκές τοιχογραφίες του κορυφαίου ζωγράφου του 18ου αιώνα Γεωργίου Μάρκου του Αργείου.
 
markou-georgiΗ αυλαία της εσπερίδας άνοιξε με τους χαιρετισμούς των Δημάρχων Παιανίας Δημήτρη Δάβαρη, Κορωπίου Δημήτρη Κιούση, Μαρκοπούλου Σωτήρη Μεθενίτη, Σαρωνικού Πέτρου Φιλίππου και του Διευθυντή του Ιδιαιτέρου Γραφείου του Αρχιεπισκόπου Ιερωνύμου, Αρχιμ. Χρυσόστομου Παπαθανασίου.
O “έργω ευαγγελιστής”
 
Ο Γεώργιος Μάρκου ο Αργείος έζησε το δημιουργικό μέρος της ζωής του κυρίως στα Μεσόγεια, όπου άφησε κληρονομιά έναν εξαίρετο πλούτο της μνημειακής του τέχνης αποτυπωμένης σε ιστορικούς ναούς της περιοχής της Παιανίας, του Κορωπίου, του Μαρκοπούλου, του Κουβαρά και του Γαρηττού. Ο ίδιος ιστόρησε το καθολικό της περίφημης Μονής Ασωμάτων Πετράκη στην Αθήνα και το καθολικό της Μονής Φανερωμένης στη Σαλαμίνα, όπου πραγματικά έφτασε στο απόγειο της καλλιτεχνικής του δύναμης χαρακτηρισθείς για τούτο ως ο «έργω ευαγγελιστής».
Ό μέγιστος αυτός δημιουργός δεν απέκτησε ποτέ την αντάξια της τέχνης του θέση, τόσο στο λαό όσο ιδίως στη φροντίδα της επιστήμης, της Ιστορίας και της Τέχνης.
Στα 1985, η ζωγράφος Αμαλία (Παρασκευοπούλου), ξεκίνησε ένα συστηματικό έργο μελέτης του αγιογραφικού περιεχόμενου των παλαιών ναϊδρίων στα Μεσόγεια. Στην πορεία της αυτή συναντήθηκε με το έργο του Γεωργίου Μάρκου του Αργείου, καταγράφοντας φωτογραφικό υλικό επιλεγμένο απόσπασμα του οποίου αποτέλεσε το περιεχόμενο της έκθεσης.
 
ΤΟ ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΤΗΣ ΕΚΘΕΣΗΣ
Ο Γεώργιος Μάρκου ο Αργείος έζησε το δημιουργικό μέρος της ζωής του κυρίως στα Μεσόγεια, όπου άφησε κληρονομιά έναν εξαίρετο πλούτο της μνημειακής του τέχνης αποτυπωμένης σε ιστορικούς ναούς της περιοχής της Παιανίας, του Κορωπίου, του Μαρκοπούλου, του Κουβαρά και του Γαρηττού. Ο ίδιος ιστόρησε το καθολικό της περίφημης Μονής Ασωμάτων Πετράκη στην Αθήνα και, βέβαια, το καθολικό της Μονής Φανερωμένης στη Σαλαμίνα, όπου πραγματικά έφτασε στο απόγειο της καλλιτεχνικής του δύναμης χαρακτηρισθείς για τούτο ως ο «έργω ευαγγελιστής».
Όμως ο μέγιστος αυτός δημιουργός δεν απέκτεισε ποτέ την αντάξια της τέχνης του θέση, τόσο στο λαό όσο ιδίως στη φροντίδα της επιστήμης, της Ιστορίας της Τέχνης και της Τεχνοκριτικής, οι διάκονοι της οποίας εν συντομία και περιστασιακά ασχολήθηκαν μαζί του.
Στα 1985, η ζωγράφος Αμαλία (Παρασκευοπούλου), επιστρέφοντας από το Παρίσι, ύστερα από μετεκπαίδευσή της στην Ecole des Beaux Arts, ξεκίνησε ένα συστηματικό έργο μελέτης του αγιογραφικού περιεχόμενου των παλαιών ναϊδρίων στα Μεσόγεια, μεταφέροντας πρωτίστως χαρακτηριστικά δείγματα τοιχογραφιών στο εικαστικό σημειωματάριό της και αναλύοντας στο σχέδιο τη ζωγραφική διάρθρωση της εικόνας.
Στην πορεία της αυτή συναντήθηκε με το έργο του Γεωργίου Μάρκου του Αργείου, καταγράφοντας σχετικό υλικό με τη φωτογραφική της κάμερα για εργαστηριακή μελέτη. Επιλεγμένο απόσπασμα αυτών των φωτογραφιών αποτέλεσε το περιεχόμενο της έκθεσης.
Όλο εκείνο το φωτογραφικό υλικό αξιοποίησε πολύ αργότερα ο ποιητής και αισθητικός της τέχνης Ευάγγελος Ανδρέου για την ολοκλήρωση της έρευνάς του πάνω στο έργο του μεγάλου αγιογράφου, που οδήγησε τελικά στην έκδοση του σχετικού βιβλίου με τίτλο «Γεώργιος Μάρκου ο Αργείος – Το μέγιστο της Αγιογραφίας Σχολειό στο 18ο αιώνα», το οποίο υποδέχθηκε με ενθουσιασμό η ελληνική και ξένη κριτική. Ενδεικτικά αποσπάσματα αυτής της κριτικής, σε μορφή έντυπων και έγγραφων ντοκουμέντων, παρουσιάσθηκαν επίσης στο γενικό πλαίσιο της έκθεσης.
Σημειώνεται ότι το βιβλίο αυτό αποτελεί την πρώτη και μόνη σήμερα ολοκληρωμένη, συγκεντρωτική και αυτοτελή έκδοση του θέματος «Γεώργιος Μάρκου ο Αργείος», μεταφρασμένη μάλιστα σε εκτεταμένο επίμετρο, στην ιταλική γλώσσα, από την τεχνοκριτκό Δήμητρα Τσαλαμά.

 
ΤΟ 4ο ΣΥΝΕΔΡΙΟ «ΒΥΖΑΝΤΙΝΟΣ ΜΟΥΣΙΚΟΣ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΣ»
Στη συνέχεια του προγράμματος, ο διακεκριμένος πρωτοψάλτης και καθηγητής της βυζαντινής μουσικής Γιώργος Χατζηχρόνογλου, ως εκπρόσωπος του Αμερικανικού Ιδρύματος Βυζαντινής Μουσικής και Υμνολογίας (ASBMH) του Πανεπιστημίου Pittsburgh, εξήγγειλε τη διοργάνωση του 4ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «Βυζαντινός Μουσικός Πολιτισμός» το οποίο έθεσε υπό την Αιγίδα του ο Οικουμενικός Πατριάρχης κ.κ. Βαρθολομαίος και πρόκειται να συνέλθει στην Παιανία από 10-13 του προσεχούς Οκτωβρίου.
Το Συνέδριο που είναι αφιερωμένο στο Μανουήλ Βρυέννιο, θα διεξαχθεί με την αρωγή του Δήμου Παιανίας, στην αίθουσα του Ευρωπαϊκού Κέντρου Τέχνης, του Πανεπιστημιακού Κέντρου Α.Ι.Τ. και της «Συνιδιοκτησίας» Παιανίας.

 
«ΚΛΗΡΟΝΟΜΙΑ ΦΩΤΟΣ ΚΑΙ ΔΑΚΡΥΩΝ»
Η εσπερίδα έκλεισε με την προβολή του ντοκυμαντέρ «Κληρονομιά φωτός και δακρύων» του Ευάγγελου Ανδρέου. Το θέμα – αναγόμενο στην τοπική ιστορία – επισυνάφθηκε στη γενική θεματολογία της εκδήλωσης καθώς αναφέρεται και στον Γεώργιο Μάρκου τον Αργείο.
Η μουσική επένδυση του έργου προέρχεται από επιλεγμένα κομμάτια των συνθετών Διονυσίου Βισβάρδη, Λευτέρη Παπασταύρου, Μανώλη Χατζημάρκου και Νίκου Λαρυγγάκη. Αφηγήτρια, η Ράνια Βισβάρδη. Επιμέλεια εικόνων: Αμαλία Παρασκευοπούλου. Μοντάζ: Studio DLine. Σκηνοθεσία: Δημήτρης Ανδρίκου. Παραγωγή-Έκδοση: Ευρωπαϊκό Κέντρο Τέχνης.
 
ΤΜΗΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ
davaris-kiousis-andreouΗ εκδήλωση, λόγω του εξαιρετικού θέματός της, τέθηκε υπό την Αιγίδα δεκαμελούς επιτροπής προσωπικοτήτων της αυτοδιοίκησης, της επιστήμης και του πολιτισμού, απαρτιζόμενης από τους: ΚΩΣΤΑ ΒΑΛΕΤΑ, Συγγραφέα – Επίτιμο Πρόεδρο της Διεθνούς Ένωσης Κριτικών Λογοτεχνίας (A.I.C.L. - Paris) - ΝΙΚΟ ΓΙΑΝΝΟΥΚΑΚΗ, Καθηγητή του Πανεπιστημίου Pittsburgh Η.Π.Α. – Διευθυντή της Σχολής Βυζαντινής Μουσικής & Χοράρχη της Ι. Μητρόπολης Πιττσβούργου - ΔΗΜΗΤΡΗ ΔΑΒΑΡΗ, Δήμαρχο Παιανίας - ΔΗΜΗΤΡΗ ΗΛΙΟΠΟΥΛΟ, Πρέσβη -WLODZIMIERZ KACZOCHA Καθηγητή της Φιλοσοφίας του Πανεπιστημίου A. Mickiewicza Πολωνίας - ΔΗΜΗΤΡΗ ΚΙΟΥΣΗ, Δήμαρχο Κρωπίας - ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟ ΛΑΓΟΥΡΟ, Καθηγητή του Πανεπιστημίου Sherbrooke Καναδά - Άρχοντα Πρωτονοτάριο του Οικουμενικού Πατριαρχείου - ΣΩΤΗΡΗ ΜΕΘΕΝΙΤΗ, Δήμαρχο Μαρκοπούλου - ΓΙΑΝΝΗ ΦΙΛΗ, Πρύτανη του Πολυτεχνείου Κρήτης και ΠΕΤΡΟ ΦΙΛΙΠΠΟΥ, Δήμαρχο Σαρωνικού.

 
ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΕΚΚΛΗΣΙΟ
Στη διάρκεια της δεξίωσης, που ακολούθησε, ο κόσμος επισκέφθηκε το μόλις ανακαινισμένο και αναπλασμένο αρχιτεκτονικά παρεκκλήσιο του Ευρωπαϊκού Κέντρου Τέχνης «Ευαγγελισμός της Θεοτόκου, που εγκαινίασε το 2002 ο Αρχιεπίσκοπος Χριστόδουλος. Το ναΐδριο φέρει κεραμική και γλυπτική διακόσμηση της Αγγελικής Τσεβά και τοιχογραφικά ζωγραφικά μέρη του Μεγαρίτη αγιογράφου, της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών, Τάσου Λουκά και του γνωστού αγιογράφου Θόδωρου Δρίτσα από το Μαρκόπουλο. Ο αρχιτεκτονικός ρυθμός του ναϊδρίου είναι της «σχολής» της νεοελληνικής λαϊκής πλαστικής του Δημήτρη Πικιώνη.                                                                                                                                                                                              
Αφήστε σχόλιο...

Προτεινόμενο Video

Επισκέπτες σε σύνδεση

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 262 επισκέπτες και κανένα μέλος