Αφορμή γι’ αυτό το άρθρο έδωσαν δύο ετεροχρονισμένες ερωτήσεις. Ερωτήσεις αυθόρμητες, πηγαίες...

Κώστας ΒενετσάνοςΑφορμή γι’ αυτό το άρθρο έδωσαν δύο ετεροχρονισμένες ερωτήσεις.

Ερωτήσεις αυθόρμητες, πηγαίες:

Η πρώτη, το 2002, στις περασμένες δημοτικές και Νομαρχιακές εκλογές, όταν, σε τηλεοπτική εκπομπή, συνάδελφος δημοσιογράφος διερωτήθη, για συγκεκριμένο μάλιστα, Υποψήφιο Δήμαρχο, που ξόδευε πολλά λεφτά: «έχω ξοδέψει πάνω από 100 εκατομμύρια» (δραχμές είχαμε τότε) και συνέχισε με τον ευρηματικό (;) συλλογισμό: «Στα 4 χρόνια αν εκλεγεί, θα εισπράξει από μισθούς, 48 εκατομμύρια. Τα υπόλοιπα που θα τα βγάλει»;

Καταλάβατε; Τετράγωνη λογιστική! Όποιος ξοδεύει πρέπει να βγάλει οπωσδήποτε παραπάνω!…

Ευγενής φιλοδοξία ή «ψώνιο» αν θέλετε, για παρόμοιες λογιστικές αντιλήψεις, δεν υπάρχουν. Μερκαντιλισμός (εμπορευματοποίηση) της πολιτικής!

Ακόμη και το φιλοδώρημα, η δωρεά και η ελεημοσύνη πρέπει ν’ αποδίδουν!…

 

Γιατί τρέχουν όλοι «αυτοί»;

Ας έρθουμε στην δεύτερη και πρόσφατη ερώτηση νεαρής δημότισσας:

Σε προεκλογική συγκέντρωση νέων (και στην ηλικία) υποψηφίου παρίστανται κυρίως νέοι και νέες. Ο υποψήφιος λέει διάφορα και δέχεται ερωτήσεις. Εικοσιπεντάρα λοιπόν κυρία, για την οποία γίνεται λόγος, ερωτά με αφοπλιστική απλότητα και ειλικρίνεια:

- «Πόσα παίρνουν οι Σύμβουλοι»;

- - Μα, νομίζω, σχεδόν τίποτα, έρχεται η απάντηση του υποψηφίου, που προφανώς δεν έχει τέτοιου είδους επιδιώξεις.

- - «Τότε γιατί τρέχουν «όλοι αυτοί»; (Σ.Σ. αυτό το «όλοι αυτοί», λέγεται με ιδιαίτερα απαξιωτικό τρόπο, από τη νεαρά, κάτι σαν «όλο αυτό το σκυλολόι».

Αυτή είναι προφανώς, η εκτίμηση που τρέφει μεγάλη μερίδα ψηφοφόρων πολιτών – οι ενοικούντων την πόλη- για τους πολιτικούς.

Ίχνος υποψίας τυχόν ευγενούς ή και μωράς φιλοδοξίας. Στην κλίμακα αξιών της καταναλωτικής κοινωνίας (;) μας, οι ευγενείς επιδιώξεις, η προσφορά στο κοινωνικό σύνολο, η αναγνώριση και ο θαυμασμός της διάκρισης στην προσφορά στα κοινά, έχει περιπέσει όχι στα κατώτερα σκαλοπάτια, αλλά στην αφάνεια.

Στην ισχύουσα «κλίμακα αξιών» την υψηλότατη βαθμίδα καταλαμβάνουν οι οικονομικές απολαβές, η οικονομική ισχύς, το πλήθος των καταναλωτικών «αγαθών» που αποκτώνται και επιδεικνύονται.

Η ευφυΐα μετράται με το οικονομικό αποτέλεσμα. Κριτήρια αναγνωρισιμότητας δεν είναι το πνεύμα, το επιστημονικό ή καλλιτεχνικό επίτευγμα, όταν δεν έχει ανάλογη χρωματική ανταπόκριση.

Η ανθρωπιά, η αυτοθυσία, τα υψηλά ιδεώδη, η προσφορά στη μικρή μας πόλη ή την πανανθρώπινη «πόλη» είναι για τους «ρομαντικούς», για τους αιθεροβάμονες. Ενώ αν κάνουν και κάποιο «δωράκι» στον εαυτό τους, νόμιμο ή παράνομο ή και νομότυπο, αλλά απάνθρωπο, είναι «ρεαλιστές».

Η ισχύουσα κλίμακα αξιών έχει τοποθετήσει στο υψηλότατο βάθρο τον Μαμωνά, ενώ έχει κατακρυμνήσει την Αθηνά της Σοφίας, τον Απόλλωνα του φωτός και της καλλιτεχνίας, την Ήρα και την Εστία της οικογένειας…

Αλλά τα παιδιά δεν διδάχτηκαν από την κοινωνία, από την οικογένεια, από τους δασκάλους τους το βαθύτερο ή το επιπόλαιο έστω νόημα της αποστροφής του λόγου του Περικλέους: «…κι αυτούς που δεν συμμετέχουν στα κοινά, δεν τους θεωρούμε φιλήσυχους αλλά άχρηστους» (αχρείους νομίζομεν)!

Και συμμετείχαν στα κοινά όχι για να καταλαμβάνουν χρυσοφόρα αξιώματα, αλλά προσφέροντας και τη ζωή τους ακόμη «πιστοί τοις κοίνω ρήμασι», όπως οι 300 του Λεωνίδα.

«…καλά αυτοί πέθαναν» είχε πει κάποτε ευφυολογώντας κάποιος νεωτεριστής και ρεαλιστής δημοτικός σύμβουλος, που δεν θυμάμαι το όνομά του…

Αυτοί δίδαξαν, μ’ αυτή την νοοτροπία, τις νεαρές και νεαρούς και ώριμους πλέον ακόμη, ένοικους και όχι πολίτες αυτής της πόλης. Αυτοί και τον δημοσιογράφο του πρώτου παραδείγματος.

Κι απ’ αυτά, Ανησυχώ! Ανησυχώ βαθιά για τον απανθρωπισμό των ανθρώπων, για την έκπτωση των πολιτών και την αποτίμησή τους σε παραγωγικές και καταναλωτικές αντιστοίχως μονάδες.

Μου μένει μια ελπίδα που μου δίνουν οι νέοι που εργάζονται έντιμα για να ζήσουν, που σκέπτονται, που συμμετέχουν, που αγωνίζονται, που αντιστέκονται… Κι ευτυχώς υπάρχουν ακόμη πολλοί. Κι ας τραγουδούν νυχθημερόν οι καταναλωτικές σειρήνες, με τις μεθυστικές φωνές και τα φανταχτερά φτιασίδια, ο Οδυσσέας θα ξαναβρεί την Ιθάκη του.

Προτεινόμενο Video

Επισκέπτες σε σύνδεση

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 1102 επισκέπτες και κανένα μέλος