Τις τελευταίες εβδομάδες όλα τα ΜΜΕ μας βομβαρδίζουν με ποικίλες και ποικιλόχρωμες πληροφορίες γύρω από τις αγοραπωλησίες της Μονής και κυρίως γύρω από τον τρόπο κτήσεως χιλιάδων στρεμμάτων. [...] Θα σχολιάσω, όμως, τον ακήρυκτο πόλεμο που μαίνεται ανάμεσα στους “ορθογράφους”! Οι μεν μάχονται υπέρ της Μονής Βατοπεδίου, οι δε υπέρ της Μονής ΒατοπΑιδίου. Ακολουθούν και οι δικές μου απόψεις:...

Μονή Βατοπεδίου· Βατή ή άβατη;

 

Τις τελευταίες εβδομάδες όλα τα ΜΜΕ μας βομβαρδίζουν με ποικίλες και ποικιλόχρωμες πληροφορίες γύρω από τις αγοραπωλησίες της Μονής και κυρίως γύρω από τον τρόπο κτήσεως χιλιάδων στρεμμάτων.

Στο βιβλίο μου “Η διάδοση του Χριστιανισμού και οι επιπτώσεις επί του ελληνικού πολιτισμού” αναφέρομαι και στα “καλογερικά ξόβεργα” με τα οποία παγίδευαν τους αφελείς πιστούς που παραχωρούσαν τις περιουσίες τους στα Μοναστήρια. Με την συγκεκριμένη Μονή δεν θ’ ασχοληθώ, αφού το θέμα κατέληξε στη Δικαιοσύνη.


Θα σχολιάσω, όμως, τον ακήρυκτο πόλεμο που μαίνεται ανάμεσα στους “ορθογράφους”! Οι μεν μάχονται υπέρ της Μονής Βατοπεδίου, οι δε υπέρ της Μονής ΒατοπΑιδίου. Ακολουθούν και οι δικές μου απόψεις:


α. “ΒατοπΕδιον”: Το πρώτο συνθετικό (βατο) πρέπει να προέρχεται από το “βάτον”, δηλαδή το βατόμουρο, ή από τον “βάτον”, δηλαδή το θαμνοειδές ακανθώδες φυτό, ή από το επίθετο “βατός” που σημαίνει εφικτός. Το δεύτερο συνθετικό - πεδίον - υποδηλώνει την περιοχή, όπου γίνεται κάτι (π.χ. πεδίο βολής - πεδίο μάχης).


β. “ΒατοπΑιδιον”: Αν επιλέξουμε το “παιδίον” αντί του “πεδίου” τότε ίσως καταλήξουμε στο οδυνηρό συμπέρασμα ότι το πρώτο συνθετικό προέρχεται από το ρήμα “βατεύω” που σημαίνει οχεύω (επί αρσενικών ζώων) ή οχεύομαι (συνουσιάζομαι)! Δηλαδή που θέλουν να καταλήξουν οι υποστηρικτές αυτής της ορθογράφησης; Μήπως στο “βάτεμα” των παιδιών από τους μοναχούς; Α πα πα πα!...

Τα πράγματα περιπλέκονται περισσότερο αν συνυπολογίσει κανείς ότι στ αρχαία ελληνικά “πεδίον” λέγεται και το γυναικείο αιδοίο! Τελικά πού καταλήγουμε;


Χωρίς ιστορικά ντοκουμέντα, ως προς την προέλευση του ονόματος, καλόν είναι να φανούμε πεζοβάμονες και να παραμείνουμε στη βατή παραδοσιακή γραφή “Βατοπέδιον”. Η προτεινομένη γραφή “βατοπαίδιον” να θεωρηθεί άβατη, ως ανήκουσα στους αιθαιροβάμονες!

 

Θωμάς Θεολόγης

ιστοριοδίφης - συγγραφέας

 

Προτεινόμενο Video

Επισκέπτες σε σύνδεση

Αυτήν τη στιγμή επισκέπτονται τον ιστότοπό μας 468 επισκέπτες και κανένα μέλος